품생품사(品生品死)

소프트웨어 품질에 살고 품질에 죽는 그런 평범한 일상 블로그

TESTING/IT&SOFTWARE STADARD

[국제 표준] IT 서비스관리 - ISO/IEC 20000

품생품사(品生品死) 2020. 10. 19. 13:13
반응형

ISO/IEC 20000

ISO/IEC 20000은 서비스 관리를 위한 최초의 국제 표준이다. 2005년 ISO/IEC JTC1/SC7에 의해 개발되었으며 2011년과 2018년에 개정되었다. 처음에는 BSI 그룹이 개발한 초기 BS 15000에 기반을 두었다.

 

전작의 BS 15000처럼 ISO/IEC 20000은 본래 ITIL 프레임워크 안에 포함된 최선의 실행 지침을 반영하기 위해 개발되었으나 마이크로소프트 오퍼레이션스 프레임워크, 그리고 ISACA의 COBIT 프레임워크의 구성 요소를 포함한 다른 IT 서비스 관리 프레임워크 및 접근 방식을 동등하게 지원한다. ISO/IEC 20000과 BS 15000 간의 구별은 Jenny Dugmore에 의해 언급되었다.

 

이 표준은 2005년 12월 처음 출판되었다. 2011년 6월, ISO/IEC 20000-1:2005는 ISO/IEC 20000-1:2011로 업데이트되었다. 2012년 2월, ISO/IEC 20000-2:2005는 ISO/IEC 20000-2:2012로 업데이트되었다.

ISO 20000-1는 현재 ISO/IEC JTC 1/SC 40 IT Service Management and IT Governance에 의해 개정되었다. 이 리비전은 2018년 7월 공개되었다.

 

파트

  • ISO/IEC 20000-1: Service management
  • ISO/IEC 20000-2: Guidance on the application of service management systems
  • ISO/IEC 20000-3: Guidance on scope definition and applicability of ISO/IEC 20000-1
  • [철회] ISO/IEC 20000-4: Process assessment model
  • ISO/IEC 20000-5: Exemplar implementation plan for ISO/IEC 20000-1
  • ISO/IEC 20000-6:2017 Requirements for bodies providing audit and certification of service management systems
  • ISO/IEC 20000-7 Guidance on the Integration and Correlation of ISO/IEC 20000-1:2018 to ISO 9001:2015 and ISO/IEC 27001:2013
  • [철회] ISO/IEC 20000-9: Guidance on the application of ISO/IEC 20000-1 to cloud services
  • ISO/IEC 20000-10: Concepts and vocabulary
  • ISO/IEC 20000-11: Guidance on the relationship between ISO/IEC 20000-1 and service management frameworks: ITIL®
  • ISO/IEC 20000-12: Guidance on the relationship between ISO/IEC 20000-1 and service management frameworks: CMMI-SVC
  • ISO/IEC 20000-13: Guidance on the relationship between ISO/IEC 20000-1 and service management frameworks: COBIT

학술 자원

  • International Journal of IT Standards and Standardization ResearchISSN 1539-3054 (internet), ISSN 1539-3062 (print), Information Resources Management Association
  1. ISO20000-1:2018, released on 2018-07-15
  2. A Guide to ISO/IEC 20000-1:2018 Service Management ISBN 978-191-265-1344

같이 보기

참고

  • ISO/IEC 20000-1:2018 Service management system requirements. Updated at 2018-07-15 (replacing ISO/IEC 20000-1:2011)
  • ISO/IEC 20000-2:2012 Guidance on the application of service management systems.
  • ISO/IEC 20000-3:2012 Guidance on scope definition and applicability of ISO/IEC 20000-1.
  • ISO/IEC TR 20000-5:2013 Exemplar implementation plan for ISO/IEC 20000-1
  • ISO/IEC 20000-6:2017 Requirements for bodies providing audit and certification of service management systems
  • ISO/IEC 20000-7 Guidance on the Integration and Correlation of ISO/IEC 20000-1:2018 to ISO 9001:2015 and ISO/IEC 27001:2013. Currently being developed.
  • ISO/IEC 20000-10:2018 Concepts and vocabulary
  • ISO/IEC 20000-11:2015 Guidance on the relationship between ISO/IEC 20000-1 and service management frameworks: ITIL®
  • ISO/IEC TR 20000-12:2016 Guidance on the relationship between ISO/IEC 20000-1 and service management frameworks: CMMI-SVC
  • ISO/IEC TR 20000-13 Guidance on the relationship between ISO/IEC 20000-1 and service management frameworks: COBIT

 

각주

  1. ISO/IEC 20000-1:2018 Service Management System (SMS) Standar
  2.  BSI Group Fast Facts
  3. Dugmore, Jenny (2006). 《Achieving ISO/IEC 20000 - The Differences Between BS 15000 and ISO/IEC 20000》. BSI Group [1]. 124쪽. ISBN 0-580-47348-1. |publisher=에 외부 링크가 있음 (도움말)
  4. Dugmore, Jenny (2006). “BS 15000 to ISO/IEC 20000 What difference does it make?”. 《ITNOW》 48 (3): 30. doi:10.1093/combul/bwl017.

 

 

Related References

- 위키피디아 : ko.wikipedia.org/wiki/ISO/IEC_20000

 

ISO/IEC 20000 - 위키백과, 우리 모두의 백과사전

위키백과, 우리 모두의 백과사전. 둘러보기로 가기 검색하러 가기

ko.wikipedia.org

This is iso_standard_001
ISO 20000

 

소프트웨어어 qa, 웹 qa, 앱 qa, 소프트웨어 테스트 자동화, 자동화 소프트웨어, pm 교육, 비즈니스 소프트웨어, 기업 교육, audit, auditer

728x90
반응형